Kaderstuk

Papa, sla toch niet zo hard
 
Fragment uit de verklaring van de oudste broer van Jos
 
 “Ik heb mijn vader altijd gekend als een dronkaard, een persoon die een alcoholieker was in de zuiverste zin van het woord. Bij zijn thuiskomst was hij een echte woesteling. Elke keer dat hij thuiskwam, begon hij zonder reden moeilijkheden te zoeken. Mijn moeder kreeg toen iedere keer slaag van hem. Hij sloeg haar dan met alles wat hij in zijn handen kreeg. Soms met de blote vuist en soms met voorwerpen die in het huis stonden. Regelmatig werd zij het huis uitgejaagd en moest ze onderdak zoeken bij de buren. Ook de kinderen moesten er in zijn dronken buien dikwijls aan geloven. Wij kregen ook slaag, met uitzondering van mijn jongste zus, die hij het liefste had. Zo heeft mijn vader mij, in dronken toestand, geslagen en van de trap geduwd, waar ik een litteken aan heb overgehouden, aan het linkeroog. Ik herhaal : mijn vader was een agressief persoon die snel op zijn tenen getrapt was. Vroeger dronk hij veel en was hij een beest, maar sinds hij naar de AA was geweest, dronk hij niet meer. Hierdoor kreeg mijn moeder minder slaag, maar de ruzies bleven.”

Plaats een reactie